Helpt de zwerfkatten in en om Almere

Lieve dierenvrienden, Laat ik mezelf eerst even voorstellen. Ik ben Ria Ooms, oprichtster van Stichting Zwerfkat Almere. Ik werk bij de Dierenambulance en weet dat er regels zijn waar we ons aan dienen te houden. Door deze regels blijkt het helaas niet altijd mogelijk, om alle dieren de hulp te geven die ze nodig hebben. Dat gaat mij als dierenvriend aan het hart en daarom ben ik in 2013 een eigen stichting begonnen om deze dieren te kunnen helpen. Het snel groeiende aantal zwerfkatten is een groot probleem. Alleen al in Nederland loopt het naar schatting in de tienduizenden! Almere is geen uitzondering. De oorzaak is meestal ongewenste/gedumpte huiskatten. Mensen kunnen in deze financieel moeilijke tijden steeds vaker niet meer voor hun huisdier(en) zorgen. Stichting Zwerfkat Almere probeert het probleem van de zwerfkat voor te zijn, door mensen in financiële nood bij te staan in de zorg voor hun kat(ten), zodat de katten niet op straat belanden en (zwerf)kittens krijgen. Dit zorgt voor overlast en leed voor mens en dier:

• Katten huizen op plekken waar voedsel te vinden is, zoals woonwijken, campings, restaurants of industrieterreinen, met vechtpartijen, lawaai, vervuiling en veel ongewenste kittens tot gevolg.
  • De katten lijden aan honger, verwondingen en ze verspreiden ziektes. Dat kan leiden tot zeer dieronvriendelijke oplossingen, zoals vergiftigen of doodschieten.

Stichting Zwerfkat Almere wil het zwerfkattenprobleem oplossen bij de bron. Voorkomen is tenslotte beter dan genezen! Door onze aanpak creëren we een win-win-win-win-situatie, te weten:

• Hulp voor dierenbezitters in financiële nood: het bemiddelen en faciliteren van medische hulp aan huisdieren in nood, waarvan de eigenaar aantoonbaar in de schuldsanering zit en/of ingeschreven staat bij de Voedselbank.
  • Hulp voor huisdieren in medische nood: het steriliseren/castreren van huisdieren zorgt er voor dat de zwerfkatpopulatie beteugeld wordt en het chippen van huisdieren zorgt er voor dat deze bij vermissing met de eigenaren kunnen worden herenigd; we organiseren maandelijkse chipacties.
  • Voorkomen van overlast in de directe omgeving: Het bemiddelen en faciliteren van medische hulp bij ziektes, het steriliseren/castreren en chippen van de zwerf- en huisdieren in Almere e.o. Daarom werken wij nauw samen met de reeds bestaande instellingen voor dierenwelzijn, zoals de dierenambulance en dierenasielen.
  • Voorkomen van langdurige financiële hulp van diverse maatschappelijke instellingen: Door het zwerfkatprobleem voor te zijn, draait de maatschappij niet langer op voor de kosten van langdurige opvang en verzorging van zwerf-/asielkatten.

zwart-wit1